Bootcampen is een populaire manier om te sporten. Een beetje plaats heeft al gauw meerdere aanbieders van de stevige trainingen. Maar hoe gezond is de bootcamp-branche zelf?

Jezelf afbeulen in de sportschool is al jaren populair. Het bootcamp is van recentere datum. Volgens fervente bootcampers is fitness maar slap vergeleken bij bootcamp. “Het leuke aan bootcampen is dat je constant uitgedaagd wordt je eigen grenzen te verleggen”, zegt studente Dorien Voornhout. Ze is regelmatig in haar sportoutfit in parken te vinden is om zich met andere bootcampers te meten. “Het is gezellig competitief.”

Sinds een paar jaar laten tienduizenden mensen zich dan ook enthousiast en tegen flinke betaling afpeigeren door een strenge instructeur.
Volgens Ramses Jedeloo, CEO van The Bootcamp Club, is bootcamp populair vanwege het sporten in de buitenlucht en omdat deelnemers al snel resultaat zien: “Veel mensen merken na anderhalve maand al verschil. Dat komt vooral omdat bootcamp een combinatie van fitness en conditie is.” Jedeloo denkt dat veel mensen het grootste deel van de dag binnen zitten en het daarom erg fijn vinden om in de buitenlucht te sporten.

The Bootcamp Club werd in 2010 opgericht en is inmiddels met 50.000 leden de grootste bootcamp-onderneming in Nederland. Door bijna het hele land organiseert het bedrijf maandelijks 1.500 trainingen. Volgens Jedeloo bedroeg de omzet afgelopen jaar 2 miljoen euro. De komende jaren wil het bedrijf ook voet aan de grond krijgen in Oost-Nederland. The Bootcamp Club organiseert daarnaast speciale bootcamps voor grote bedrijven als Hema, ING en Philips.

Te veel aanbieders

Naast The Bootcamp Club zijn er in Nederland honderden andere aanbieders van bootcamps. Eric Gugelot, oprichter van City Bootcamp, schat dat er in Nederland zo’n 1.000 bootcamptrainers zijn. Bij City Bootcamp alleen al werken meer dan honderd trainers.

Terwijl het aantal uitbaters van sportscholen ongeveer gelijk bleef de afgelopen jaren, blijkt uit cijfers van het CBS dat de sport- en recreatiebranche steeg met ruim 3.500 bedrijven. De restcategorie 'sport overig' steeg volgens het CBS van 25 bedrijven in het eerste kwartaal van 2010 naar 300 in het eerste kwartaal van dit jaar. In Handelsregister zijn 138 bedrijven te vinden met 'bootcamp' als een van de handelsnamen.

Is de bootcamp-markt dan niet al verzadigd met trainers? Gugelot: “Het zijn er inderdaad veel te veel. Het is positief dat zoveel mensen zo enthousiast zijn over bootcamp, maar de consument ziet door de bomen het bos niet meer.” Gugelot verwacht dat als de hype een beetje over is, de beste organisaties en trainers zullen overblijven. “Eigenlijk dacht ik dat de hype twee jaar geleden al over zou zijn, maar gezien de hoeveelheid mensen die zich maar blijft aanmelden, zitten we er nog steeds middenin.”

Het gaat goed met City Bootcamp, maar volgens Gugelot moet je niet onderschatten wat de kosten voor de grotere bootcamporganisaties zijn: “Zo'n les is een enorm logistieke onderneming en daar gaat veel geld in zitten.” Zo zijn er auto's nodig die materiaal moeten vervoeren en moeten er begeleiders betaald worden. “Je bent waarschijnlijk financieel beter af als je als eenling twee of drie lessen per week geeft.”

Gezellig afzien

Iemand die zo te werk gaat, is ZZP'er Stephanie Janssen. Ze geeft nu een jaar bootcamplessen in Nijmegen en wil het juist heel kleinschalig houden. Waar de groepen bij The Bootcamp Club bestaan uit maximaal 25 mensen, traint Janssen drie keer per week met een groep van tussen de 8 en 15 mensen: “Mijn doel is anders. Ik hoef niet zoveel mogelijk klanten te trekken. Ik vind het leuker en belangrijker om mensen de juiste persoonlijke begeleiding te geven en om bootcamps betaalbaar te houden voor mensen met een kleiner budget.”

Janssen heeft een achtergrond als diëtiste en deed een opleiding tot personal trainer. Ondanks de soms zware fysieke inspanningen noemt Janssen gezelligheid als de belangrijkste reden dat mensen bij haar terugkomen: “Als trainingen gezellig zijn, zijn mensen tot meer in staat. Het trainen van kleinere groepen geeft je de mogelijkheid om een band op te bouwen. Niets is leuker dan bootcampen met mensen waar je een klik mee hebt.”

De toekomst van bootcamp

In 2009 kwam de bootcamphype overgewaaid uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Volgens Jedeloo zal de sport niet snel meer verdwijnen: “De nieuwigheid is er misschien af, maar er is een sport geïntroduceerd die in Amerika al twintig jaar populair is en ook hier zullen mensen op deze manier willen blijven sporten. In Nederland begint het eigenlijk pas net.”

Gugelot vindt wel dat de sport beter gedefinieerd moet worden om niet aan populariteit te verliezen: “Tegenwoordig is alles bootcamp. Het moet duidelijk zijn wat mensen kunnen verwachten als ze zich aanmelden. Dat is het nu niet. Daarnaast moeten bedrijven zich door blijven ontwikkelen om zo aantrekkelijk te blijven voor consumenten.”

Madelon van Honk en Jaap Meijers

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl